سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موتورهای جریان متناوب

 

موتورهای الکتریکی AC با استفاده از جریان الکتریکی متناوب و ساختاری متشکل از یک استاتور و روتور تشکیل شده است و توان الکتریکی را تبدیل به کار مکانیکی ، چرخش و یا حرکت خطی می نماید. معمولا در این موتورها استاتور که هسته خارجی و ثابت است با استفاده از جریان متناوب میدان الکتریکی دوار ایجاد می‌کند و روتور که هسته داخلی و متحرک است به محور خروجی متصل شده و با توجه به میدان دوار تولید شده توسط استاتور، گشتاور و حرکت ایجاد مینماید .

موتورهای جریان متناوب را میتوان به موتورهای سنکرون که در آن میدان الکتریکی روتور به وسیل? یک منبع خارجی تأمین میگردد و به موتروهای آسنکرون یا القائی که در آن میدان الکتریکی روتور از القای میدان الکتریکی استاتور به وجود میاید دسته بندی کرد .

همچنین میتوان موتورهای الکتریکی جریان متناوب را به تکفاز و سه فاز تقسیم نمود .

در مدلهای تکفاز برای راه اندازی موتور نیاز به مدارات اضافه و در بعضی موارد کلید گریز از مرکز برای راه اندازی ابتدائی موتور میاشد . معمول ترین موتور تک فاز موتور سنکرون قطب چاکدار است، که اغلب در دستگاه هایی بکار می رود که گشتاور پایین نیاز دارند، نظیر پنکه های برقی، اجاق های ماکروویو و دیگر لوازم خانگی کوچک. هنگام راه انداز ی، خازن و سیم پیچ راه انداز ی از طریق یک دسته از کنتاکت های تحت فشار فنر روی کلید گریز از مرکز دوار، به منبع برق متصل می شوند . خازن به افزایش گشتاور راه انداز ی موتور کمک می کند. هنگامی که موتور به سرعت نامی رسید، کلید گریز از مرکز فعال شده، دسته کنتاکت ها فعال می شود، خازن و سیم پیچ راه انداز سری شده را از منبع برق جدا می سازد. در این هنگام موتور تنها با سیم پیچ اصلی عمل می کند.

استفاده از موتورهای سه فاز القائی به ویژه در قدرت‌های بالا بسیار رایج است. اختلاف زاویه بین هر یک از سه فاز تغذیه کننده باعث به وجود آمدن یک میدان دوار متعادل می‌شود که دارای سرعتی ثابت است. موتورهای القایی معمولاً با اندازه‌های استانداردی ساخته می‌شوند (البته این استانداردها در اروپا و آمریکا متفاوت است) این استانداردگذاری در ساخت موتورها تقریباً همه آنها را قابل تعویض می‌کند. توان برخی از موتورها القایی بسیار بزرگ تا ده‌ها هزار کیلو وات می‌رسد . موتورهای جریان معمولا از دو گونه روتور ساخته میشوند . روتورهای قفسی سنجابی و روتورهای سیم پیچی شده .روتور شامل تعدادی هادی های مسی است که در فولاد قرار داده شده اند. از طریق القای الکترومغناطیسی میدان مغناطیسی دوار در این هادی ها القای جریان می کند، که در نتیجه منجر به ایجاد یک میدان مغناطیسی متعادل کننده شده و موجب می شود که موتور در جهت گردش میدان به حرکت در آید. این نوع از موتور با نام موتور القایی معروف است.

سرعت موتور AC در ابتدا به فرکانس تغذیه بستگی دارد به صورتی که مقدار لغزش، یا اختلاف در سرعت چرخش بین روتور و میدان استاتور، گشتاور تولیدی موتور را تعیین می کند. تغییر سرعت در این نوع از موتورها را میتوان با داشتن دسته سیم پیچ ها یا قطب هایی در موتور که با روشن و خاموش کردنشان سرعت میدان دوار مغناطیسی تغییر می کند، ممکن ساخت.

با پیشرفت الکترونیک قدرت می توانیم با تغییر دادن فرکانس منبع تغذیه، کنترل یکنواخت تری بر روی سرعت موتورها داشته باشیم که به درایوهای موتورهای AC یا اینورتور معروف هستند .

منبع: http://www.abzaran.com