سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اینورتور یا کنترل دور موتور Invertor or Motor controller


تجهیز یا گروهی از تجهیزاتی است که برای ایجاد یک رفتار تعریف شده در دور و وضعیت گردش موتور الکتریکی از آنها استفاده میگردد . اینورتور یا موتور اینورتور با استفاده از یک مدار دیجیتال جریان متناوب به وجود می‏آورد . در حقیقت یک اینورتور موتور دارای سوئیچهای با سرعت بالائی است که میتوانند در یک ثانیه هزاران بار قطع و وصل شوند .به کمک این سیگنالهای خاموش و روشن میتوان موج الکتریکی به موتور فرستاد و با تغییر میزان این خاموش وروشن شدنها اینورتور میتواند فرکانسهای مختلفی ایجاد کند . اینورتور موتور که گاهی ، درایو کنترل دور یا درایو فرکانس متغیر نیز نامیده میشوند کاربرهای فراوان در صنعت دارد.


کنترلر موتور میتواند به صورت دستی یا اتوماتیک یک موتور را راه اندازی یا متوقف کند ، رو به جلو یا عقب (راست گرد چپ گرد ) حرکت دهد. و یا با سرعت و گشتاور تنظیم شده ای به حرکت در آورده و در مقابل اضافه بار و فالتها محافظت کند. دامنه استفاده از کنترلر موتور بسته به کاربردهای مختلف از مصارف معمول نظیر کامپیوتر ، ماشین فاکس ، سیستمهای گرمایش و سرمایش تا مصارف صنعتی پیچیده مانند خطوط تولید روباتیک میتواند باشد .
درایو ها در کاربردهای مختلف مانند سیستمهای سروو یا کنترل کننده دور موتور با فیدبک در الکتروموتورهای AC و DC استفاده میگردد. درایوها دور موتور میتوانند دور موتور را به صورت پیوسته از صفر تا چندین برابر دور نامی تغییر دهند. تنظیم دور در الکتروموتورها علاوه بر کاربردهای فراوان در پروسه های صنعتی ، منجر به صرفه جوئی مصرف انرژی هم میگردد. علاوه بر آن درایوها در راه اندازی موتور جریان شروع کار و استارت موتور از شبکه را به میزان زیادی کاهش میدهند. بطوریکه این جریان خیلی کمتر از جریان اسمی موتور است.
درایوها میتوانند موتور را بطور نرم و کاملا کنترل شده استارت و استپ نمایند. زمان استارت و استپ را میتوان بدقت تنظیم نمود به صورتی که این زمان کسری از ثانیه و یا صدها دقیقه باشد.
امروزه کاربردهای بسیاری برای استفاده از درایو در صنعت اتوماسیون میتوان نام برد از ماشینهای CNC ، موتورهای آسانسور ، نوار نقاله گرفته کنترل یک ولو
توانائی درایو در استارت و استپ نرم و کنترل دور موتور موجب کاهش قابل ملاحظه تنشهای مکانیکی در کوپلینگها در تمامی ادوات دوار متصل به هم میگردد.
در زیر به دو نمونه از پر مصرف ترین انواع کنترلرهای موتور اشاره گردیده است :
کنترل دور موتورهای AC یا AC Variable frequency drives
کنترل دور موتورهای DC یا DC motor speed or torque controls

منبع: http://abzaran.com